Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

Satuprojekti

23.02.2016, paula pesonen

Kirjoitimme satuja pidemmän kaavan mukaan. Tutustuimme päähenkilön, tapahtumapaikan, taikaolentojen ja juonikaavioiden maailmaan. Suunnittelimme omaa satua ja kirjoitimme sen aluksi vihkoon. Kirjoitimme O365:n wordonline-sovelluksella tarinan valmiiksi. Oppilaat suoriutuivat hyvin eriaikaisesti kirjoituksesta. Teimme luokka-asteen kesken jälleen yhteistyötä ja laitoimme oppilaat atk-luokkaan tarpeen mukaan. Valmiit saivat jo muuta tehtävää mm. sadun kuvitusta. Yhdistimme voimavaramme, ja näin eri luokkien oppilaat työskentelivät samassa tilassa sen mukaan, missä vaiheessa olivat.

Tiimimme koostui kolmesta luokanopettajasta, osa-aikaisesta erityisopettajasta ja suomi2-opettajasta. Kaikenlaiset oppilaat saivat kirjoittamiseen tarvitsemaansa tukea. Tämä oli mahdollista, koska käytämme palkkitunteja äidinkielessä joustavasti. Suunnittelemme kerran viikossa luokka-astepalaverissa työskentelyä. Palaverin aikana sekä osa-aikainen erityisopettaja että suomi2-opettaja käyvät kuulemassa suunnitelmamme ja ideoimassa yhteistyötä. Satuprojektin aikana toimimme eri tavalla kuin yleensä, ja ryhmät olivat vaihtelevia sekä joustavia tarpeen mukaan.

Valmiit sadut niputetaan yhteen ja annetaan kummioppilaiden (1lk) luokkaan. Pidämme lukutuokion heille ja jokainen lukee omalle kummioppilaalle satunsa.

 

MITÄ OPIN?

O365 ohjelma toimi välillä huonosti, ongelmia oli sovelluksen avaamisessa. Jotkut oppilaat kirjoittivat tarinaa myös kotona, mikä olikin mukava lisä, kun kirjoitus tehtiin O365 ohjelmalla. Oppilaiden sadut ovat todella eripituisia ja eritasoisia.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *