Lainaa.com

Yleinen

Suunnistusta tablettien avulla

16.05.2015, paula pesonen

Innostuin blogin perustamisesta, koska halusin painaa opettelemani tabletinkäyttöön liittyvät asiat mieleeni. Uusia kiinnostavia asioita putkahtelee eteeni fb:n kautta tai netin välityksellä.  Tabletin käyttö on itselleni uusi asia, mutta tietokoneet ja niiden hyväksikäyttäminen työssä ja vapaa-ajalla ei. Tämä blogi on itselleni ja kenties kokemattomille tabletkäyttäjille hyödyksi. Mahdollisille lukijoilleni toivon rohkeaa kokeilumieltä. Oma uskallus palkitaan. Oppilaiden tietämys tabletin käytössä yllättää joka päivä.

Kevään kiireet näkyvät koulussa. Toiset valmistelevat kevätjuhlaesityksiä. Jotkut suunnittelevat kevätretkeä. Uimahallissa on käytävä ja KiVa-kyselyyn vastattava. Loppuvuoden asiat laitetaan vähitellen pakettiin ja uuden lukuvuoden suunnitelmia ideoidaan.

Jäljellä on kuitenkin vielä kaksi kouluviikkoa. Eilen 15.5. vietimme Vantaa-päivää. Olemme helmikuussa saaneet luokkaamme Samsung-tabletit. Halusin kokeilla thinglink-sivustoa ja tein suunnistustehtävän koulun sisällä. Aiheena oli kaupunkimme Vantaa:

Kuka on kaupunginjohtajamme?
Kuinka monta vesitornia on Vantaalla?
Mikä on Heurekan osoite?
Milloin Helsinki-Vantaan lentoasema valmistui?
Mitä polttoainetta Martinlaakson voimalaitos käyttää?
Kuinka pitkä on Vantaanjoki?

Rasteja oli kuusi. Koulun karttaan tein kuusi rastia ja valmiit linkit sivuille, joista löytyy vastaus kysymyksiin. Tabletit toimivat karttoina ja oppilaat työskentelivät pareina. Vastauspaperi oli myös heillä mukana. Thinglink-sivun avulla oli helppo luoda tehtäväpohja. Karttapohjan jakaminen tableteille mietitytti hiukan.

Tein driveen dian, jossa tarvittava linkki oli näkyvissä oppilaille. Olin opetellut heidän kanssaan jo aikaisemmin tiedoston etsimisen drivesta. Suunnistustunnilla kaikki sujui mallikkaasti. Olin vienyt rastipaperit edellisenä päivänä paikoilleen. Nyt sainkin odotella kaikkien saapuvan takaisin tehtävät tehtyinä.

Oppilaat ovat 3. luokkalaisia. Jatkossa tietojen etsiminen kannattaa olla jo vaativampaa, sillä nyt oppilaat selviytyivät tehtävistä nopeasti. Asia oli kuitenkin uusi myös minulle, joten halusin tehtävien olevan helppoja.

Olin tehnyt thinglink-sivulle kartan myös koulun pihasta ja kaksi rastia löytyi sieltä. Siellä rastitehtävänä oli koota Vantaan karttapalapeli ja kuvata se valmiina tabletille. Toisella rastilla oli Vantaan vaakuna ja oppilaiden tuli ottaa selfie vaakunan kanssa. Nämä kaksi kuvaa oppilaat näyttivät minulle ja tiesin heidän käyneen oikeilla rasteilla.

Koulussamme on kolme rinnakkaisluokkaa 3. luokalla. Teimme saman suunnistustehtävän eri tunneilla. Kaikki onnistui hyvin. Ruuhkaa ei tullut liiaksi kun emme tehneet sitä yhtä aikaa.

MITÄ OPIN: Thinglink-sivun avulla voi tehdä helposti vastaavia tehtäviä, eikä tarvinnut uhrata opetteluun paljon aikaa. Olin jo kerran aikaisemmin tehnyt oppitunnin samaa sivua käyttäen, mutta nyt jaoin tehtävän oppilaille. Edellisellä kerralla näytin sivua älytaululla. Uusia ideoita on jo mielessäni, joissa samaa sivua voi hyödyntää.

, ,


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *