Teimme Baltian maista ryhmätyön siten, että oppilaat työskentelivät pareittain. Koko luokka jaettiin kolmeen osaas, ja ryhmän sisällä oppilaat jakaantuivat pareihin. He saivat valita tutkittavan asian seuraavasta luettelosta: yleistietoa valtiosta, karttatietoutta, tunnettuja henkilöitä, tietoja joista valtio on tunnettu, muuta erityistä valtiosta.
Työ toteutettiin kokonaan sähköisesti, mutta lopuksi esitettiin muille luokan edessä perinteiseen tapaan. Työskentelyalustana toimi Padlet-seinä. Kaikissa ryhmissä karttatietous videoitiin ja liitettiin mukaan esitykseen. Tiedot kirjattiin word-tiedostoiksi ja liitettiin seinälle. Oppilaat laittoivat maan lipun ja jopa kansallislaulun mukaan esitykseen.
Linkit oppilaiden tuotoksiin: Viro, Latvia, Liettua
MITÄ OPIN?
Opettajan on hyvä hallita tietokoneiden ja tablettien ominaisuuksia. Yllätyksiä sattuu aina. Nettiyhteydet voivat katketa ja videon pituus ei mahtunutkaan Padletin sallimaan tallennustilaan. Mukanani tunnilla,oli verkkopedagogi Markus, joka auttoi ongelmatilanteissa. Oppilaiden tiedonetsimistaidot ovat kovin erilaiset, samoin kuin heidän näkemys riittävästä lopputuloksesta. Osittain kiire vähensi tiedon määrää. Ensimmäiseksi tämäntyyppiseksi työskentelyksi pidin työskentelyä hyvänä.