Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Itsenäistä opiskelua sähköistä materiaalia hyödyntäen

10.06.2016, paula pesonen

Opiskelimme Elit-jakson asiat itsenäisesti ja omassa tahdissa. Käytössä oli chrome-bookit tai kannettavat Windows-tietokoneet koulussa ja oppilaiden kotikoneet vastaavasti heillä kotona. Vihkotyöt teimme sähköisessä muodossa Power point-esitykseksi siten että oppilas jakoi tiedostonsa opettajalle.

Oppilaat saivat kirjalliset ohjeet paperiversiona sekä sähköisenä versiona Fronterin kautta. Sähköisessä ohjeversiossa oli helppo siirtyä annettuihin linkkeihin, joita eliöistä oli monia pedanetin tai youtuben kautta.

Työskentely oli muokattu Leveleiksi. Oppilailla oli työskentelyä koulussa noin 3 oppituntia viikossa. Heille oli annettu tavoite, jos he tähtäsivät jakson opiskelussa erinomaiseen tulokseen. Myös minimitavoite oli määritelty. Opettaja seurasi oppilaiden työskentelyä koulun lisäksi jaetun Power point-esityksen kautta. Jokaisen osion jälkeen oli oppilailla haastetehtävä Fronterissa, jonka he saivat halutessaan tehdä monta kertaa. Lisäksi he kirjoittivat oppimispäiväkirjaa Fronterissa, jonka kaikki luokkatoverit näkivät.

Oppilaiden tuli työskennellä asian tiimoilla myös kotona, mikäli halusivat annetussa ajassa saada erinomaisen tuloksen aikaan. Osa oppilaista teki loistavaa työtä: esitysgrafiikan hallinta ja kuvien sekä tekstin käyttö oli loistavaa. 4. luokan oppilas pystyy monipuolisesti hallitsemaan tekstin ja kuvan liittämisen. Oppilaat auttoivat toisiaan teknisissä ongelmissa, jos niitä ilmeni.

Tällainen  opiskelu sopi erityisen hyvin niille oppilaille, joilla oli tiedonhankkimisen taidot hallussa. Jos heillä oli omia tavotteita opiskelulle, niin lopputuloskin oli upea. Joillekin oppilaille eteneminen itsenäisesti oli haastavaa, ja he jäivät koko ajan jälkeen annetusta aikataulusta. Lopussakaan he eivät olleet tehneet kaikkia vaadittuja osioita.

MITÄ OPIN?

Tämä oli ensimmäinen kokeilu tällaista itsenäistä opiskelua. Seuraavalla kerralla tekisin saman luultavasti parityöskentelynä, näin voisin taata helpommin heikompien oppilaiden selviytymisen tehtävistä. Oppituntien materiaalit teimme opettajakollegan kanssa vuorotellen, mutta se oli jokseenkin työlästä. Sen sijaan oppitunnilla opettajan rooli oli lähinnä ohjaava. Ongelmana oli myö tietokoneiden vähyys. Chromebookeilla ei onnistunut kaikki työskentely, koska emme ole saaneet googletunnuksia oppilaille.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *