Luokassa on hienoa työskennellä yhtäaikaa tableteilla niin, että älytaululla näkyy kaikkien oppilaiden tuotokset. Oppilaat voivat keksiä esimerkiksi sanoja johonkin tehtävään, tai he voivat siirtyä toiseen tilaan ja ottaa kuvia, jotka näkyvät luokan älytaululla reaaliaikaisesti.
Opettelimme 3. luokalla sanaluokkia, verbejä. Oppilaat kävivät kuvaamassa koulun käytävillä pareittain verbiaiheisia kuvia. Toinen parista esitti esim. oven avaamista ja toinen otti kuvan. He kirjoittivat kyseisen verbin kuvan yhteyteen, myös omat nimensä ja ottivat lisää kuvia. Luokan taululta opettaja näki kuinka kuvia tuli lisää, oppilaat toimivat siis pyydetyllä tavalla.
Tämä toiminta on mahdollista nettisivun https://fi.padlet.com kautta. Opettaja rekisteröityy sivulle ja luo Padlet-seinän tarvittavaan aiheeseen. Oppilaat saavat osoitteen, jolla he pääsevät tabletilla samalle seinälle. Tämän jälkeen alkaakin työskentely. Kun oppilas haluaa lisätä seinälle jotain hän kaksoisklikkaa seinää ja aloittaa kirjoittamisen. Kuvan lisäys on yhtä helppoa, kameran kuvan valitsemalla pääsee ottamaan kuvan. Oppilaiden tuotokset tulevat seinälle järjestykseen tai sattumanvaraisesti, aivan kuten opettaja on seinää luodessaan päättänyt.
Oppilaiden tulee kirjoittaa seinän nettiosoite huolella, sillä se on pitkä. Käytän tässä http://urly.fi/ sivua apuna, jotta osoite olisi mahdollisimman lyhyt. Kyseisellä sivulla osoitteen voi muuttaa alkuperäistä lyhyemmäksi.
Tehtävän loppuvaiheessa oppilaiden tuotokset käydään läpi. Olen pyrkinyt siihen, että lasten nimet ovat aina mukana näkyvissä. Tehtävän voi hyvin tehdä myös nimettömänä. Joskus se on hyvinkin hyödyllinen vaihtoehto.
MITÄ OPIN? Useamman kerran Padlet-seinää käyttäneenä, tiedän että se motivoi lapsia. Seinän osoitteen voi tehdä suoraan otsikkokohtaan, jolloin sitä ei tarvitse kirjoittaa taululle erikseen. Parityöksi tämä on hyvä, sillä oppilaat opettavat toisiaan.