Saan usein ideoita Alakoulun aarreaitan kautta. Joku oli suositellut Quiver-sovellusta. Päätin tutkia asiaa.
Sovelluksessa printataan ensin valmiita värityskuvia ja väritetään haluamallaan tavalla. Tabletille ladataan Playkaupasta kyseinen ilmainen sovellus. Ohjelma antaa ohjeistusta kuinka edetään. Yksinkertaisesti kohdistetaan tabletin kamera paperiin sopivalta etäisyydeltä, jolloin kuva lukittuu, ja muuttuu violetin väriseksi. Hetken kuluttua kuvan aihe alkaa liikkua. Se on muuttunut 3D-kuvaksi ja liikkuvaksi. Oma väritys on hyvin nähtävissä liikkuvassa hahmossa. Kuvasta riippuen liike on erilaista, joissain kuvissa on erikoisnappuloita, joista saa eri toimintoja. Joissakin kuvissa sormella voi liikutella hahmoja. Joissakin kuvissa on pienpeli, jota voi pelata. Jotkut kuvat liikkuvat itsekseen. Jälleen kerran oppilaat opettivat opettajaa, joka ei ollut niin huolella perehtynyt sovelluksen mahdollisuuksiin.
Oppilaiden kiinnostus kyseiseen sovellukseen oli suunnaton. Kuinka paperissa oleva kuva voi liikkua? Toimiikohan tämä kotona tabletissa? Voiko minkä tahansa kuvan tai esineen saada liikkumaan?
Sovelluksen löytää osoitteesta http://quivervision.com/. Sieltä saa opetusvideoiden kautta käsityksen liikkuvista kuvista. Tulostettavia kuvia on sivulla paljon, suuri osa on kyllä maksullisia. Värityskuvien reunassa on logo, joka kertoo että on kyse tähän sovellukseen sopivasta kuvasta. Kuinka kuva sitten muuttuu liikkuvaksi, niin sitä en tässä aio kertoa, sillä arvailujani ei voi tietona kirjoittaa. Ohjelma toimii ja se riittää. Sovellus antaa käyttäjälleen uuden ennenkokemattoman seikkailun.
MITÄ OPIN? Aina ei tarvitse olla tavoitteellista opetusta oppiaineen sisällöistä. Oppilas saa elämyksiä ja oivalluksia teknologian kautta, myönteisiä koulukokemuksia. He jaksavat keskittyä myös rutiininomaisiin tehtäviin, kun tietävät, että joskus opettaja yllättää jollain erilaisella. Opettelimme hakemaan itse playkaupasta quiver-sovelluksen, ja asensimme sen tabletille, neljäsluokkalainen osaa itse toimia.